Assoz. Prof. Mgr. Dr. Peter Gröpel
Peter Gröpel
T: +43-1-4277-48820
Sommersemester 2024
350022 SE BA3I - Bachelorarbeit - Abt. L - Fachgruppen: Sportpsychologie
350027 UE Begleitung der Abfassung einer Bachelorarbeit - Abt. L - Fachgruppen: Sportpsychologie
350052 SE MSD.I - Spezialisierungsseminar Masterarbeit - Fachgruppen: Sportpsychologie
Wintersemester 2023
350236 SE BA3I - Bachelorarbeit - Abt. D - Fachgruppen: Sportpsychologie
350239 UE Begleitung der Abfassung einer Bachelorarbeit - Abt. D - Fachgruppen: Sportpsychologie
350240 SE MSD.I - Spezialisierungsseminar Masterarbeit - Fachgruppen: Sportpsychologie
Sommersemester 2023
350022 SE BA3I - Bachelorarbeit - Abt. L - Fachgruppen: Sportpsychologie
350027 UE Begleitung der Abfassung einer Bachelorarbeit - Abt. L - Fachgruppen: Sportpsychologie




Kessler, L., Gröpel, P., Aichner, H., Aspalter, G., Kuster, L., Schmölzer, G. M., Berger, A., Wagner, M., & Simma, B. (2023). Eye-tracking during simulated endotracheal newborn intubation: a prospective, observational multi-center study. Pediatric Research, 94(2), 443-449. https://doi.org/10.1038/s41390-023-02561-x




Wagner, M., Gröpel, P., Eibensteiner, F., Kessler, L., Bibl, K., Gross, I. T., Berger, A., & Cardona, F. S. (2022). Visual attention during pediatric resuscitation with feedback devices: a randomized simulation study. Pediatric Research, 91, 1762-1768. https://doi.org/10.1038/s41390-021-01653-w



Wagner, M., den Boer, M. C., Jansen, S., Gröpel, P., Visser, R., Witlox, R. S. G. M., Bekker, V., Lopriore, E., Berger, A., & te Pas, A. B. (2022). Video-based reflection on neonatal interventions during COVID-19 using eye-tracking glasses: an observational study. Archives of Disease in Childhood, 107(2), F156-F160. https://doi.org/10.1136/archdischild-2021-321806





Bibl, K., Wagner, M., Steinbauer, P., Groepel, P., Wimmer, S., Olischar, M., Berger, A., & Hladschik-Kermer, B. (2021). NeoAct: A Randomized Prospective Pilot Study on Communication Skill Training of Neonatologists. Frontiers in Pediatrics , 9, [675742]. https://doi.org/10.3389/fped.2021.675742

Mesagno, C., Ehrlenspiel, F., Wergin, V. V., & Gröpel, P. (2021). Choking under pressure. in E. Filho, & I. Basevitch (Hrsg.), Sport, Exercise and Performance Psychology: Research Directions To Advance the Field (S. 31–C3.P63 ). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780197512494.003.0003

Schönbrodt, F. D., Hagemeyer, B., Brandstätter, V., Czikmantori, T., Gröpel, P., Hennecke, M., Israel, L. S. F., Janson, K. T., Kemper, N., Köllner, M. G., Kopp, P. M., Mojzisch, A., Müller-Hotop, R., Prüfer, J., Quirin, M., Scheidemann, B., Schiestel, L., Schulz-Hardt, S., Sust, L. N. N., ... Schultheiss, O. C. (2021). Measuring Implicit Motives with the Picture Story Exercise (PSE): Databases of Expert-Coded German Stories, Pictures, and Updated Picture Norms. Journal of Personality Assessment, 103(3), 392-405. https://doi.org/10.1080/00223891.2020.1726936


Sport psychology: Case studies

Peter Gröpel (Vortragende*r)

24 Apr. 2024

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


How important is sport psychology for an Olympic athlete?

Peter Gröpel (Vortragende*r)

10 Apr. 2024

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


Tailored interventions for choking-susceptible performing artists: A mixed-methods collective case study

Veronika Lubert (Vortragende*r), Sanna Nordin-Bates (Autor*in) & Peter Gröpel (Autor*in)

14 Mai 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Individualisierte Interventionen für Leistung unter Druck bei Musikerinnen und Musikern: Sieben Fallstudien

Veronika Lubert (Vortragende*r) & Peter Gröpel (Vortragende*r)

30 Sep. 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public



Pre-performance routines facilitate sport performance under pressure: A meta-analysis

Peter Gröpel (Vortragende*r), Anton Rupprecht (Autor*in) & Ulrich Tran (Autor*in)

14 Juli 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Testing the left-hand dynamic handgrip intervention to improve cognitive-motor shooting performance

Christopher Mesagno (Vortragende*r), Marie Luise Brand (Autor*in) & Peter Gröpel (Vortragende*r)

14 Juli 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science



Promotion of physical activity and exercise: What are the most common interventions?

Peter Gröpel (Vortragende*r)

6 Juli 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Die Auswirkungen von akuten Ausdauer-, Kraft- und Koordinationsübungen auf die Aufmerksamkeit von Jugendlichen.

Wolfgang Altermann (Vortragende*r) & Peter Gröpel (Autor*in)

18 Juni 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Autonomous motivation and attendance at fitness center: Evidence from two longitudinal studies.

Peter Gröpel (Vortragende*r) & Philipp Kopp (Autor*in)

17 Juni 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Performance Enhancement in the Performing Arts: Perspectives and Interventions from Sport Psychology

Veronika Lubert (Vortragende*r) & Peter Gröpel (Autor*in)

25 Mai 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Music students’ attentional focus during a performance: A thematic analysis

Veronika Lubert (Vortragende*r) & Peter Gröpel (Autor*in)

2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Psychological Interventions for Managing Performance Anxiety in Music, Dance, and Acting

Veronika Lubert (Vortragende*r) & Peter Gröpel (Autor*in)

23 Nov. 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science



Psychological Interventions to Enhance Self-Efficacy and Performance Under Pressure in the Performing Arts

Veronika Lubert (Vortragende*r) & Peter Gröpel (Autor*in)

28 Okt. 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Performing under pressure: Mechanisms and interventions

Peter Gröpel (Vortragende*r)

28 Jan. 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Exploring physiological mechanisms of left-hand dynamic handgrip: No effects on pupil constriction and heart rate

Peter Gröpel (Vortragende*r) & Veronika Tief (Autor*in)

Mai 2020

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Nudging tools als intrinsischer Motivator im Unternehmen.

Peter Gröpel (Invited speaker)

22 Mai 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


Autonomy support in physical education promotes autonomous motivation towards leisure-time physical activity.

Kahar Abula (Vortragende*r), Heissel (Autor*in), Rapp (Autor*in), Pietrek (Autor*in), Jürgen Beckmann (Autor*in), He (Autor*in), Cheong (Autor*in), Lu (Autor*in) & Peter Gröpel (Autor*in)

2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Personality and performance under pressure: Testing the role of fear of negative evaluation and action orientation.

Peter Gröpel (Vortragende*r) & Jared Jentzsch (Autor*in)

2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Choking interventions in sports: A review of effectiveness

Peter Gröpel (Vortragende*r) & Christopher Mesagno (Autor*in)

12 Mai 2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


The 3C-Model of Motivation and its conception of a dual function of volitional self-control

Hugo M. Kehr (Vortragende*r), Peter Gröpel (Autor*in), J Gutzmer (Autor*in), R Müller-Hotop (Autor*in) & M Rawolle (Autor*in)

2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


A comparison study of different interventions to facilitate increased performance under pressure.

Christopher Mesagno (Vortragende*r), Peter Gröpel (Autor*in), Vanessa Wergin (Vortragende*r) & Jürgen Beckmann (Autor*in)

2017

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Induction of alpha-wave enhancement and its proposed effect on athletic performance.

Fernando Cross-Villasana (Vortragende*r), Peter Gröpel (Autor*in), Felix Ehrlenspiel (Autor*in) & Jürgen Beckmann (Autor*in)

2017

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Interventions to alleviate choking under pressure and improve performance (Symposium)

Peter Gröpel (Vortragende*r), Christopher Mesagno (Autor*in), Vanessa Wergin (Autor*in) & Arash Mirifar (Autor*in)

2017

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Interventions to improve shooting performance in air pistol.

Peter Gröpel (Vortragende*r)

2017

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Who Is the Champion? Performance Confidence and Actual Performance among Emergency Medical Services Crew Leaders.

Jitka Gurnaková (Selected presenter), Martin Sedlár (Autor*in) & Peter Gröpel (Autor*in)

2017

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Institut für Sport- und Bewegungswissenschaft

Auf der Schmelz 6 (USZ I)
1150 Wien
Zimmer: 1.16

T: +43-1-4277-48820

peter.groepel@univie.ac.at