Assoz. Prof. Mgr. Dr. Peter Gröpel
Peter Gröpel
T: +43-1-4277-48820
Wintersemester 2024
350236 SE BA3I - Bachelorarbeit - Abt. D - Fachgruppen: Sportpsychologie
350239 UE Begleitung der Abfassung einer Bachelorarbeit - Abt. D - Fachgruppen: Sportpsychologie
350240 SE MSD.I - Spezialisierungsseminar Masterarbeit - Fachgruppen: Sportpsychologie
Sommersemester 2024
350022 SE BA3I - Bachelorarbeit - Abt. L - Fachgruppen: Sportpsychologie
350027 UE Begleitung der Abfassung einer Bachelorarbeit - Abt. L - Fachgruppen: Sportpsychologie
350052 SE MSD.I - Spezialisierungsseminar Masterarbeit - Fachgruppen: Sportpsychologie
Wintersemester 2023
350236 SE BA3I - Bachelorarbeit - Abt. D - Fachgruppen: Sportpsychologie
350239 UE Begleitung der Abfassung einer Bachelorarbeit - Abt. D - Fachgruppen: Sportpsychologie
350240 SE MSD.I - Spezialisierungsseminar Masterarbeit - Fachgruppen: Sportpsychologie
1 - 20 von 48






Kessler, L., Gröpel, P., Aichner, H., Aspalter, G., Kuster, L., Schmölzer, G. M., Berger, A., Wagner, M., & Simma, B. (2023). Eye-tracking during simulated endotracheal newborn intubation: a prospective, observational multi-center study. Pediatric Research, 94(2), 443-449. https://doi.org/10.1038/s41390-023-02561-x




Wagner, M., Gröpel, P., Eibensteiner, F., Kessler, L., Bibl, K., Gross, I. T., Berger, A., & Cardona, F. S. (2022). Visual attention during pediatric resuscitation with feedback devices: a randomized simulation study. Pediatric Research, 91, 1762-1768. https://doi.org/10.1038/s41390-021-01653-w



Wagner, M., den Boer, M. C., Jansen, S., Gröpel, P., Visser, R., Witlox, R. S. G. M., Bekker, V., Lopriore, E., Berger, A., & te Pas, A. B. (2022). Video-based reflection on neonatal interventions during COVID-19 using eye-tracking glasses: an observational study. Archives of Disease in Childhood, 107(2), F156-F160. https://doi.org/10.1136/archdischild-2021-321806





Bibl, K., Wagner, M., Steinbauer, P., Groepel, P., Wimmer, S., Olischar, M., Berger, A., & Hladschik-Kermer, B. (2021). NeoAct: A Randomized Prospective Pilot Study on Communication Skill Training of Neonatologists. Frontiers in Pediatrics , 9, Artikel 675742. https://doi.org/10.3389/fped.2021.675742

Mesagno, C., Ehrlenspiel, F., Wergin, V. V., & Gröpel, P. (2021). Choking under pressure. in E. Filho, & I. Basevitch (Hrsg.), Sport, Exercise and Performance Psychology: Research Directions To Advance the Field (S. 31–C3.P63 ). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780197512494.003.0003

1 - 20 von 48

Physiological synchrony and team performance under pressure: An experimental study with expert musicians

Clara Scheer (Vortragende*r), Anja-Xiaoxing Cui (Autor*in), Christoph Reuter (Autor*in) & Peter Gröpel (Vortragende*r)

15 Juli 202419 Juli 2024

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Transferring choking interventions from sports to music

Veronika Lubert (Vortragende*r) & Peter Gröpel (Vortragende*r)

15 Juli 202419 Juli 2024

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Health promotion through physical activity

Peter Gröpel (Vortragende*r)

3 Juli 2024

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public



Sport psychology: Case studies

Peter Gröpel (Vortragende*r)

24 Apr. 2024

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


How important is sport psychology for an Olympic athlete?

Peter Gröpel (Vortragende*r)

10 Apr. 2024

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


Tailored interventions for choking-susceptible performing artists: A mixed-methods collective case study

Veronika Lubert (Vortragende*r), Sanna Nordin-Bates (Autor*in) & Peter Gröpel (Autor*in)

14 Mai 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Individualisierte Interventionen für Leistung unter Druck bei Musikerinnen und Musikern: Sieben Fallstudien

Veronika Lubert (Vortragende*r) & Peter Gröpel (Vortragende*r)

30 Sept. 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public



Pre-performance routines facilitate sport performance under pressure: A meta-analysis

Peter Gröpel (Vortragende*r), Anton Rupprecht (Autor*in) & Ulrich Tran (Autor*in)

14 Juli 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Testing the left-hand dynamic handgrip intervention to improve cognitive-motor shooting performance

Christopher Mesagno (Vortragende*r), Marie Luise Brand (Autor*in) & Peter Gröpel (Vortragende*r)

14 Juli 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science



Promotion of physical activity and exercise: What are the most common interventions?

Peter Gröpel (Vortragende*r)

6 Juli 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Die Auswirkungen von akuten Ausdauer-, Kraft- und Koordinationsübungen auf die Aufmerksamkeit von Jugendlichen.

Wolfgang Altermann (Vortragende*r) & Peter Gröpel (Autor*in)

18 Juni 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Autonomous motivation and attendance at fitness center: Evidence from two longitudinal studies.

Peter Gröpel (Vortragende*r) & Philipp Kopp (Autor*in)

17 Juni 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Performance Enhancement in the Performing Arts: Perspectives and Interventions from Sport Psychology

Veronika Lubert (Vortragende*r) & Peter Gröpel (Autor*in)

25 Mai 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Music students’ attentional focus during a performance: A thematic analysis

Veronika Lubert (Vortragende*r) & Peter Gröpel (Autor*in)

2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Psychological Interventions for Managing Performance Anxiety in Music, Dance, and Acting

Veronika Lubert (Vortragende*r) & Peter Gröpel (Autor*in)

23 Nov. 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science



Psychological Interventions to Enhance Self-Efficacy and Performance Under Pressure in the Performing Arts

Veronika Lubert (Vortragende*r) & Peter Gröpel (Autor*in)

28 Okt. 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Performing under pressure: Mechanisms and interventions

Peter Gröpel (Vortragende*r)

28 Jan. 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Exploring physiological mechanisms of left-hand dynamic handgrip: No effects on pupil constriction and heart rate

Peter Gröpel (Vortragende*r) & Veronika Tief (Autor*in)

Mai 2020

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Nudging tools als intrinsischer Motivator im Unternehmen.

Peter Gröpel (Invited speaker)

22 Mai 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


Autonomy support in physical education promotes autonomous motivation towards leisure-time physical activity.

Kahar Abula (Vortragende*r), Heissel (Autor*in), Rapp (Autor*in), Pietrek (Autor*in), Jürgen Beckmann (Autor*in), He (Autor*in), Cheong (Autor*in), Lu (Autor*in) & Peter Gröpel (Autor*in)

2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Personality and performance under pressure: Testing the role of fear of negative evaluation and action orientation.

Peter Gröpel (Vortragende*r) & Jared Jentzsch (Autor*in)

2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Choking interventions in sports: A review of effectiveness

Peter Gröpel (Vortragende*r) & Christopher Mesagno (Autor*in)

12 Mai 2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


The 3C-Model of Motivation and its conception of a dual function of volitional self-control

Hugo M. Kehr (Vortragende*r), Peter Gröpel (Autor*in), J Gutzmer (Autor*in), R Müller-Hotop (Autor*in) & M Rawolle (Autor*in)

2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


A comparison study of different interventions to facilitate increased performance under pressure.

Christopher Mesagno (Vortragende*r), Peter Gröpel (Autor*in), Vanessa Wergin (Vortragende*r) & Jürgen Beckmann (Autor*in)

2017

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Induction of alpha-wave enhancement and its proposed effect on athletic performance.

Fernando Cross-Villasana (Vortragende*r), Peter Gröpel (Autor*in), Felix Ehrlenspiel (Autor*in) & Jürgen Beckmann (Autor*in)

2017

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Interventions to alleviate choking under pressure and improve performance (Symposium)

Peter Gröpel (Vortragende*r), Christopher Mesagno (Autor*in), Vanessa Wergin (Autor*in) & Arash Mirifar (Autor*in)

2017

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Interventions to improve shooting performance in air pistol.

Peter Gröpel (Vortragende*r)

2017

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Who Is the Champion? Performance Confidence and Actual Performance among Emergency Medical Services Crew Leaders.

Jitka Gurnaková (Selected presenter), Martin Sedlár (Autor*in) & Peter Gröpel (Autor*in)

2017

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Institut für Sport- und Bewegungswissenschaft

Auf der Schmelz 6 (USZ I)
1150 Wien
Zimmer: 1.16

T: +43-1-4277-48820

peter.groepel@univie.ac.at